• OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,32%39 444,84
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,32%39 444,84
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • 07.12.14, 23:01
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kodumaist tööstust tuleb toetada

Riik peaks senisest rohkem mõtlema kohalikul toorainel baseeruva kodumaise tööstuse konkurentsivõime tagamisele. Üks töökoht töötlevas tööstuses toob kaasa vähemalt kaks töökohta teenindavas sektoris, kirjutab Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu tegevjuht Enno Rebane.
Enno Rebane
  • Enno Rebane
  • Foto: Arno Mikkor
Kolmanda kvartali tulemused ei ole ehitusmaterjalitootjate jaoks kuigi rõõmustavad. Teine poolaasta on olnud keeruline eelkõige neile, kes toodavad vaid kohalikule turule, näiteks betoonisegude, täitematerjalide, sillutuskivide, muude mineraalsete toodete tootjad. Ehitusmaterjalide hinnaindeks on langenud, keskkonnatasud ja tööjõukulud suurenenud.
Efektiivsemast tootmisest võib alati rääkida, kuid peab arvestama, et viie-kuue aasta tagusest kriisiajast saadik on ehitusmaterjalitootjate õlul järjepidev kohustus efektiivsemaks muutuda. Sellega tegeleb tootja niikuinii. Kuid on teemasid, millega tootjal on keeruline tegeleda: need on ettevõtluskeskkonna küsimused, mis sõltuvad poliitikutest ja ametnikest, ka tellijatest. Tellijad võiksid toote hinna kõrval rohkem toote omadusi ja kvaliteeti hinnata.
Hea ettevõtluskeskkond tähendab võrdseid tingimusi ettevõtluseks. Riigi oluline ülesanne on tagada aus ja läbipaistev ärikeskkond, samuti saab riik kaasa aidata kodumaiste, nõuetele vastavate toodete tunnustamisele.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sageli arvatakse, et kui toodetel on Euroopa standardid, siis järelikult on kõik paigas. Euroopa standard loob toodete võrdlemise võimaldamise aluse ja fikseerib toote omaduste loetelu, kuid millised omadused sellest loetelust konkreetselt kasutuskohas kehtivad ning vajadusel ka nende omaduste miinimum- või maksimumväärtused – need tuleb määrata igal liikmesriigil ise.
Kui keskkonnatasude kasvatamisel ei tunne meie valitsus piire, siis kõigile võrdse maksukeskkonna loomisel ollakse veel suhteliselt piiratud, tegeledes peamiselt suurte ettevõtete või teatud konkreetsete teemadega. Näiteks ümbrikupalga probleem – akende ja uste valdkonnas on hulganisti tootjaid, kelle brutokuupalk inimese kohta jääb alla 500 euro
Ehitustoodete valdkonda reguleerib Euroopa ehitustoodete otsekohalduv määrus, mis omakorda toob kaasa vajaduse olla kursis sadade Euroopa standarditega, tunda vastavustõendamissüsteeme, teada teavitatud asutusi jne. Ei piisa ainult riikliku järelevalve asjatundlikkusest, selgus peab jõudma ka omaniku järelevalve ja ehitusjärelevalveni.
 

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 3 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele